De er helt avgjørende for den daglige flyten mellom hovedkontoret og forhandlerne. Espen, Ingunn, Arne og Terje er de usynlige hjelperne i Mobit og har ett eneste oppdrag; støtte den enkelte forhandler.
Det er rundt 120 Mobit-forhandlere i Norge. Forhandlerne som bruker ERP og CRM fra kjedekontoret har besvart undersøkelsen.
Stresstestet
Tidligere i år vurderte sluttkundene de ulike Mobit-forhandlerne i en undersøkelse om kundetilfredshet (KTU). Responsen var overveldende positiv. Nå er det kjedekontoret som har blitt stresstestet – av forhandlerne. Tilbakemeldingene kan oppsummeres med at kjedekontoret utgjør viktige funksjoner.
Femmere og seksere
Elleve prosent av forhandlerne i undersøkelsen bruker daglig support fra kjedekontoret, og like mange oppgir at de bruker kjedekontoret flere ganger i uken. I et av spørsmålene blir forhandlerne bedt om å rangere hjelpen fra kjedekontoret. Det store flertallet responderte med å la terningen lande på femmere og seksere.
Gode skussmål
Espen, Ingunn, Arne og Terje inngår i det viktige supportteamet. Teamet er de usynlige hjelperne ved hovedkontoret, og samtlige er fornøyde med at de får gode skussmål for jobben de gjør.
– Klart det er kjekt med gode tilbakemeldinger, sier Ingunn.
Support i førstelinje
Ingunn er i førstelinje og har har direkte kontakt med mange av forhandlere daglig. Spørsmål og utfordringer som hun ikke kan løse der og da, ruter hun umiddelbart videre til andre i teamet. Hun tar også hånd om lisenser og utgjør sammen med kollegene et dynamisk backoffice for forhandlerne.
Espen håndterer CRM. Han sørger for at nye funksjoner blir installert og ikke minst tatt i bruk i SuperOffice.
Ønsker feedback
– Det er viktig at forhandlerne gir løpende feedback på hva de eventuelt ønsker å ha av nye funksjoner, sier Espen. CRM-løsningen er helt sentral for forhandlerne for å holde orden og oversikt på kundemassen.
Logistikkmaskin
Arne kan beskrives som Mr. Multicase på hovedkontoret. Han er lidenskapelig opptatt av å ha den beste ERP-løsningen til forhandlerne. Som det ligger i ordet Multicase er verktøyet rigget for å ta hånd om mange prosesser – samtidig. Det er, praktisk talt, en logistikkmaskin som også effektiviserer driften hos den enkelte forhandler.
Forhandlerne er kundene
– Våre kunder er forhandlerne. Om hver eneste forhandler skulle utviklet et eget Multicase hadde det sikkert kostet dem 5-10 millioner kroner. Systemet gir gode arbeidsrutiner. Alternativet er å notere alt på gule klistrelapper, humrer Arne.
Flere hundre ordrer – på én dag
Kollegaen Terje er den som skaper flyt i selve varehandelen, fra innkjøp til det er i hendene, eller på bordet, hos den enkelte forhandler. I tillegg tar han seg av eventuelle reklamasjoner og kontrollerer inngående fakturaer.
– Jeg kan få mer enn 100 ordrer på en dag. Min rolle er å sørge for at forhandlerne får varene sine til riktig tid, sier han.
Lokal forankring
Support-teamet har dessuten ansvaret for å gi opplæring til nye forhandlere som blir en del av Mobit.
– Mobit ønsker lokal og fysisk tilstedeværelse ved å være der kundene er. Kjedekontoret blir som et konsern som forsyner hver lokale forhandler med varer, support og kunnskap. Vår ambisjon er at våre forhandlere skal være best, sier support-teamet samstemt.